Rondreis van het eiland kos met bus

5 september 2018 - Kos, Griekenland

Hallo thuisfront hier zijn we weer. We zijn vroeg opgestaan om te gaan ontbijten ,want we werden opgepikt om 8u 20 aan de bushalte voor ons hotel . We hebben nog halt gehouden om nog enkele mensen op te pikken en dan moesten de Engelstaligen en Duitsers overstappen naar de andere bus ,kwestie dat er maar 2 tolken per bus zouden zijn . We reden eerst naar asklepion ,de belangrijkste bezienswaardigheid van kos. Het ligt op terrassen in de uitlopers van het ikeosgebergte. .bovenaan heb je er een prachtig uitzicht over de eilanden voor de kust en het Turkse vasteland. Hier werd asclepius geëerd, de God van de geneeskunde,en de op kos geboren arts hypocrates was onafscheidelijk met de apollocultuur verbonden zijn theorieën over de geneeskunde hielden tot in de middeleeuwen stand .

Het  askilepion bestaat uit 3 terrassen. Het voorste waren voor de mensen die in drommen toekwamen. Het tweede terras bestond eruit om de mensen proper te maken ,en het derde terras kwam je bij de goden (lees dokter ) terecht. Het was zeker de moeite waard om het re bezoeken en we hadden een toffe gids mee.

Daarna zijn we naar een pittoresk dorpje zia  geweest halfweg de bergen . Daar waren heel veel winkeltjes en een super gezellige sfeer. Daar gaan we nog eens op een uitstap terug zia bij night,waarvandaan je op de dakterrassen van de restaurantjes de prachtige ondergaande zon kan zien.dan hebben we meer tijd om alles op het gemak te bekijken.  Vandaar zijn we weer afgereisd en hebben een olijfolie bedrijf bezocht waar we uitleg kregen over het fabriceren van olijfolie. Was wel eens interessant. Daarna mochten we proeven van olijfolie en olijven en ook een lekker drankje ouzo met koffie. Daar passeerde oma toch twee keer langs ..😘😋. Dan weer de bus op en reden we naar kefalos aan het andere eind van het eiland. Daar konden we in een restaurantje aan zee een lekkere lunch eten,. Zelf gekozen voor calamares 🐙🐙superlekker. We zaten bij een ander Belgisch koppel heel vriendelijke mensen.  Dan konden we nog even foto's nemen van het prachtige uitzicht. We zijn dan nog naar een honingkwekerij gereden🐝🐝🐝 waar we ook alles konden bewonderen van bij tot honing. Interessant en de honing was ook heel lekker. Niks gekocht heb er nog hele pot thuis staan uit hockey...

We sloten onze uitstap af met een laatste stop in een dorpje waar de laatste oude windmolen van vroeger jaren staat de enige nog in  gebruik en ook een oud typisch Grieks huisje maar dat hebben we niet bezocht . We werden mooi terug afgezet aan ons hotel en vonden het zeker een mooie dag. Na een frisse douche gaan aperiteven  op het gezellige terras, daarna ons buikje gevuld met avondeten en Na genoten op terras met yachtzee en superlekker cocktails 😎😍🥂

En vandaar moe en voldaan ons bedje in 🙄 slaap wel

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl